Ułatwienia dostępu

Baltima

Aktualności:

Co Nas Wyróżnia?

Różnice pomiędzy przedszkolem Montessori, a przedszkolem tradycyjnym

Organizacja Pracy:

Przedszkole Montessori

  • Nacisk kładziony na zrozumienie oraz tworzenie relacji społecznych
  • Indywidualne podejście do nauczania
  • Grupy zróżnicowane wiekowo powodują, że dzieci uczą się wzajemnie od siebie, rozwijają samodzielność i niezależność od dorosłych.
  • Odzwyczajanie od nagrody i kary, dzięki czemu następuje naturalny rozwój i kształtowanie się wewnętrznej samodyscypliny dziecka.
  • Uporządkowane otoczenie – każdy przedmiot ma swoje miejsce w sali.

Przedszkole Tradycyjne

  • Nacisk kładziony na uczenie się na pamięć oraz na mechaniczne zachowania społeczne
  • Grupowe podejście do nauczania.
  • Podział dzieci na grupy według tego samego wieku powoduje konkurencję wśród rówieśników na zasadzie „lepszy-gorszy”.
  • Częste nagrody i kary zaburzają rozwój samodyscypliny.
  • Dowolność ustawienia.

Nauka:

Przedszkole Montessori

  • Dziecko pracuje indywidualnie z wybranym przez siebie materiałem, dostosowanym do jego rozwoju, potrzeb i zainteresowań.
  • Dziecko wybiera miejsce, formę pracy i czas jaki chce danemu zadaniu poświęcić.
  • Odpowiednio przygotowane otoczenie edukacyjne mobilizuje do działania.
  • Materiał dydaktyczny Montessori jest tak skonstruowany, że poprzez kontrolę błędu, umożliwia samodzielną naukę dziecka.
  • Dziecko otrzymuje odpowiedni czas na zakończenie zadania.
  • Tempo nauki wyznaczone indywidualnie przez ucznia.
  • Wewnętrzne wzmocnienie sukcesu naukowego.
  • Osobiste uczucia postępu lub jego brak.
  • Dziecko pracuje swobodnie poruszając się w sali i wybierając interesującą go aktywność .
  • Uczestnictwo w grupie jest kwestią wyboru.
  • Nauka samodzielności poprzez materiały oparte na postrzeganiu zmysłowym.
  • Pomoce dydaktyczne podzielone na poszczególne działy są elementami świata rzeczywistego.
  • Materiał utrwalany jest poprzez możliwość powracania do wcześniejszych zadań i związanych z nimi odczuciami wewnętrznymi.
  • Szeroki wachlarz pomocy sensorycznych, za pomocą, których dziecko rozwija wszystkie swoje zmysły i myślenie przestrzenne, niezbędne do matematyki.
  • Realne działanie.

Przedszkole Tradycyjne

  • Dzieci pracują w grupie, jednakowo według ustalonego programu zajęć dla danego rocznika.
  • Nauczyciel wybiera miejsce, formę i czas zajęć.
  • Nauczyciel skłania do działania.
  • Określony czas przeznaczony na wykonanie zadania.
  • Tempo nauki narzucone przez grupę i nauczyciela.
  • Zewnętrzne wzmocnienie sukcesu naukowego .
  • Nagrody i kary.
  • Zazwyczaj przypisane stałe miejsce w sali, brak możliwości wstawania z miejsca i swobodnego poruszania się.
  • Wymagane jest uczestnictwo w grupie
  • Nauka samodzielności pozostawiona rodzicom.
  • Duża ilość zabawek i bajek wprowadzających w świat fantazji.
  • Materiał utrwalany jest indywidualnie przez dziecko w domu z rodzicem.
  • Niewielki nacisk na rozwój sensoryczny.
  • Nacisk kładziony na myślenie abstrakcyjne.
  • Odgrywanie ról i fantazje.