Co Nas Wyróżnia?
Różnice pomiędzy przedszkolem Montessori, a przedszkolem tradycyjnym
Organizacja Pracy:
Przedszkole Montessori
- Nacisk kładziony na zrozumienie oraz tworzenie relacji społecznych
- Indywidualne podejście do nauczania
- Grupy zróżnicowane wiekowo powodują, że dzieci uczą się wzajemnie od siebie, rozwijają samodzielność i niezależność od dorosłych.
- Odzwyczajanie od nagrody i kary, dzięki czemu następuje naturalny rozwój i kształtowanie się wewnętrznej samodyscypliny dziecka.
- Uporządkowane otoczenie – każdy przedmiot ma swoje miejsce w sali.
Przedszkole Tradycyjne
- Nacisk kładziony na uczenie się na pamięć oraz na mechaniczne zachowania społeczne
- Grupowe podejście do nauczania.
- Podział dzieci na grupy według tego samego wieku powoduje konkurencję wśród rówieśników na zasadzie „lepszy-gorszy”.
- Częste nagrody i kary zaburzają rozwój samodyscypliny.
- Dowolność ustawienia.
Nauka:
Przedszkole Montessori
- Dziecko pracuje indywidualnie z wybranym przez siebie materiałem, dostosowanym do jego rozwoju, potrzeb i zainteresowań.
- Dziecko wybiera miejsce, formę pracy i czas jaki chce danemu zadaniu poświęcić.
- Odpowiednio przygotowane otoczenie edukacyjne mobilizuje do działania.
- Materiał dydaktyczny Montessori jest tak skonstruowany, że poprzez kontrolę błędu, umożliwia samodzielną naukę dziecka.
- Dziecko otrzymuje odpowiedni czas na zakończenie zadania.
- Tempo nauki wyznaczone indywidualnie przez ucznia.
- Wewnętrzne wzmocnienie sukcesu naukowego.
- Osobiste uczucia postępu lub jego brak.
- Dziecko pracuje swobodnie poruszając się w sali i wybierając interesującą go aktywność .
- Uczestnictwo w grupie jest kwestią wyboru.
- Nauka samodzielności poprzez materiały oparte na postrzeganiu zmysłowym.
- Pomoce dydaktyczne podzielone na poszczególne działy są elementami świata rzeczywistego.
- Materiał utrwalany jest poprzez możliwość powracania do wcześniejszych zadań i związanych z nimi odczuciami wewnętrznymi.
- Szeroki wachlarz pomocy sensorycznych, za pomocą, których dziecko rozwija wszystkie swoje zmysły i myślenie przestrzenne, niezbędne do matematyki.
- Realne działanie.
Przedszkole Tradycyjne
- Dzieci pracują w grupie, jednakowo według ustalonego programu zajęć dla danego rocznika.
- Nauczyciel wybiera miejsce, formę i czas zajęć.
- Nauczyciel skłania do działania.
- Określony czas przeznaczony na wykonanie zadania.
- Tempo nauki narzucone przez grupę i nauczyciela.
- Zewnętrzne wzmocnienie sukcesu naukowego .
- Nagrody i kary.
- Zazwyczaj przypisane stałe miejsce w sali, brak możliwości wstawania z miejsca i swobodnego poruszania się.
- Wymagane jest uczestnictwo w grupie
- Nauka samodzielności pozostawiona rodzicom.
- Duża ilość zabawek i bajek wprowadzających w świat fantazji.
- Materiał utrwalany jest indywidualnie przez dziecko w domu z rodzicem.
- Niewielki nacisk na rozwój sensoryczny.
- Nacisk kładziony na myślenie abstrakcyjne.
- Odgrywanie ról i fantazje.